تنباکو برازجانی و خوانسار چیست

دراین مقاله قصد داریم به شما تنباکو برازجانی و خوانسار را معرفی کنیم،همچین تفاوت ها و برسی کنیم ضرر کدام بیشتر هست.

تنباکو برازجانی چیست:

از میان تنباکوها به پرطرفدارترین آنها میشه اشاره کرد. که تنباکوی میوه ای و تنباکوی خیس هستند. وقتی به سفره خانه میروید انواع مختلف تنباکو را میتوانید ببینید و سفارش دهید. تنباکو برازجانی یا تنباکوی خوانساری کمی ناشناخته است.

تنباکو برازجانی:نوعی چوب است،که در قلیان میسوزانند.تفاوت های کمی در میان تنباکو خوانسار و برازجانی هست. ولی هر دو از یک گیاه تهیه میشود،و کیفیت آن به زمین و آب و هوایی که در آن کشت شده بر میگرددکه تنباکو برازجانی گرانتر از تباکو خوانساری هست.

طعم و مزه قلیان برازجانی چگونه است:

تنباکو های چوبی مثل تنباکوی برازجانی و خوانساری طعم هایی چون میوه  ای ندارند، چراکه تنباکوی خالص و طبیعی هستند و مزه ای شبیه به چوب ، کمی تلخ و گس دارند ، و برای افرادی که عادت به کشیدن آن ها ندارند بسیار سنگین و تلخ هستند.

برگ های تنباکو برازجان

نحوه استفاده از تنباکو برازجانی:

برای استفاده از این نوع تنباکو باید بصورت اختصاصی قلیان تهیه کنید. بعضی از افراد از آن در تنباکو میوه ای استفاده میکنند،ولی کیفیت آن کاهش می یابد. در واقع این نوع قلیان از نوع اصیل و قدیمی قلیان است که در گذشته رواج داشته. قلیانهای آن بدون شلنگ بوده و از طریق یک نی چوبی کشیده میشده. در قسمتهای جنوبی ایران برای چاق کردن این نوع قلیان آنرا در آب میگذارند تا محوطه ی قلیان خنک شود.

دودی که از این نوع تنباکو حاصل میشود کمتر است. ولی به نسبت تنباکو میوه ای سنگین تر و گیراتر است. بطوری که اگه یکبار هم به این قلیان لب بزنید سرگیجه میگیرید. طعم این تنباکو تلخ و مثل سیگار میباشد. و طعمهای فانتزی موجود در تباکوی میوه را ندارد و از چوب خالص تنباکو می اید.

((درابطه با قلیان برای شما مقاله ای درست کرده ایم کلیک کنید))

تفاوت های تنباکو برازجانی و خوانساری:

نحوه کاشت هر دو تنباکو شبیه به یکدیگر بوده و در واقع هر دو نوع تنباکو از یک گیاه گرفته می شوند. اصلی ترین تفاوت تنباکوی خوانسار و برازجانی در دود آن ها بوده، دود توتون برازجان در مقایسه با خوانسار نرم تر است و دود تنباکوی خوانسار تندتر می باشد.

تفاوت دیگر در میزان خرید قلیان است، تنباکوی خوانسار در مقایسه با برازجانی ارزانتر بوده و به همین دلیل افراد بیشتری تمایل به خرید تنباکو خوانسار دارند.

از دیگر تفاوت میتوان به این نکته اشاره کرد که توتون برازجان از برگ تنباکو اما تنباکوی خوانسار از چوب تهیه میشود و به همین دلیل است که کشیدن تنباکو خوانسار زمان بیشتری میبرد چرا که سوختن چوب طولانی بوده اما تنباکوی برازجان سریع تمام شده و دوامی نخواهد داشت.

قلیان شلنگ چوبی مخصوص کشیدن تنباکو برازجان و خوانسار

نحوه چاق کردن:

برای چاق کردن آن باید به روش میوه ای جلو بروید. به دور روش میتوان از آن بهره برد یکی تر و دیگری نیمه تر. برای آماده کردن تنباکوی تر باید آن را حدود نصف یکروز خیس کنید. و بعد در قلیان گذاشته و استفاده کنید. ولی باید نسبتا مقداری از آن را بیشتر از نوع میوه ای در قلیان بگذارید،و برای تهیه نیمه خیس آن را زیر شیر آب نگه دارید،و بعد آن را میچلانید.

 

روش های مختلف تنباکوی خوانسار:

تنباکو خوانسار به روش خشک:نحوه مصرف تنباکو خوانسار به صورت خشک به این صورت است که باید توتون را برای چند ثانیه زیر آب بگیرید و بعد آن را فشار دهید تا آب آن کاملا خارج شود. بعد از این کار میتوانید تنباکو را در سری قلیان قرار داده و با ذغال داغ از آن استفاده کنید.

روش اماده سازی به روش شرابی:نحوه استفاده از تنباکو خوانسار به روش شرابی به گونه ای است که باید تنباکوی خوانسار نمدار را در داخل سری قلیان قرار داده و سپس با انگشت خود مانع از خروج آب شوید. سپس بر روی توتون خوانسار مقداری آب بریزید و سری را از آب و توتون پر کرده و بعد از آن سری قلیان را خیلی زود بر روی بدنه قرار دهید با این کار آب از سری به داخل بدنه وارد شده و با قرار دادن ذغال های داغ میتوانید از توتون در قلیان استفاده کنید.

روش اماده سازی به روش نمدار:نحوه کشیدن تنباکو خوانسار به شیوه ی نمدار به گونه ای است که باید تنباکوی خوانسار را در ظرف آبی بگذارید. لازم است تا توتون برای 10 ساعت در ظرف آب خیسانده شود تا تلخی آن کاملا از دست برود. سپس برای کشیدن آماده خواهد شد.

فواید تنباکو خوانساری:

به طور کلی برای تهیه قلیان چوب لازم است، تنباکو چوب (کاشان، خوانسار و برازجان) تهیه نمایید و آن را بعد از خیس کردن در سری قلیان قرار دهید. از جمله خواص تنباکو چوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوشانده ی تنباکو به جهت آرام کردن دردهای مفصلی موثر است.
  • می توان از خاکستر تنباکوی خوانسار برای بهبود زخم ها استفاده کرد.
  • با ماساژ آب تنباکو بر روی مو می توان شپش سر را نابود کرد

ضررقلیان میوه ای بیشتر هست یا قلیان برازجانی:

البته که وارد شدن هر نوع دود به ریه ها برابر است با آسیب به بافت های تنفسی اما در این قسمت از مقاله قصد نصیحت یا توصیه های پزشکی نداریم ؛ اگر بخواهیم بین دو نوع قلیان میوه ای و چوبی (تنباکوی چوب خوانسار و برازجان) مقایسه از از لحاظ ضرر آن داشته باشیم باید بگوییم که قلیان برازجان سالم تر است !

تنباکو های میوه ای دارای مقدار زیادی اسانس های شیمیایی برای خوش طعم شدن و دود دهی بالاتر هستند که همین موضوع باعث می شود ضرر و زیان بیشتری نسبت به تنباکوی برازجان به ریه های شما وارد کنند . اما برعکس ، تنباکوی چوب یک گیاه ساده است  و همانطور که گفتیم دود کمتری نیز تولید می کند . پس به راحتی می توان نتیجه گرفت که قلیون برازجان کم زیان تر است.

قلیان های خوانساری

 

سوالات متداول:

آیا میتوان بصورت آنلاین تنباکو خرید کرد؟

بله، شما میتوانید انواع تنباکو میوه ای را از فروشگاه تروی شی از سایت ما خریداری نمایید.

فواید قلیان خوانسار چیست؟

بطور کلی از توتون خوانسار برای شپش، ضماد و درمان درد مفاصل میتوان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top