تاثیر سیگار روی بدن انسان:

تاثیر سیگار روی بدن انسان

در این مقاله قصد داریم به شما تاثیر سیگار روی بدن انسان رو بگوییم، در ادامه همراه ما باشید.

تاثیر سیگار روی قلب ما چگونه هست:

مصرف سیگار به قلب و گردش خون آسیب وارد می­کند و خطر ابتلا به وضعیت­ هایی نظیر بیماری کرونری، حمله­ ی قلبی، سکته، بیماری عروق محیطی (آسیب رگ­ های خون) و بیماری مغزی-رگی (آسیب عروقی که خون را به مغز می­رسانند) را بالا می­برد.

کربن مونوکسید و نیکوتین سیگار با بالا بردن میزان فعالیت قلب روی آن فشار وارد می ­کنند. همچنین خطر تشکیل لخته خون را بالا می­ برند. سایر مواد شیمیایی سیگار به جداره­ ی عروق کرونری آسیب می­زند که منجر به باریک شدن رگ ­ها می ­شود.

درواقع، مصرف سیگار خطر ابتلا به حمله ­ی قلبی را دوبرابر می ­کند و احتمال مرگ در اثر بیماری کرونری در افراد سیگاری بیشتر از کسانی است که سیگار مصرف نمیکنند.

خبر خوب این است که بعد از یک سال ترک سیگار، خطر بیماری ­های قلبی نصف می­ شود. بعد از 15 سال ترک، خطری که متوجه شماست با کسی که هرگز سیگار نکشیده برابری میکند.

تاثیرات سیگار روی پوست ما چگونه هست:

 پوست:مصرف سیگار باعث کم شدن میزان اکسیژن دریافتی توسط پوست می ­شود. این یعنی درصورت مصرف سیگار، پوست سریع­ تر پیر می­شود و خاکستری و تیره به ­نظر خواهد رسید. سموم بدن هم باعث تشکیل سلولیت (چربی زیر پوست) می ­شود.

مصرف سیگار در سنین پایین پوست را بین 10 تا 20 سال پیر می­کند و احتمال چین و چروک صورت، به­ خصوص دور چشم و دهان، را سه برابر بیشتر می­ دهد. همچنین باعث می­شود پوست زرد، خاکستری مایل به زرد، به نظر برسد و گونه­ ها را گود می­ کند که ظاهری نزار به شما خواهد داد.

خبر خوب این است که به محض ترک سیگار، از زوال بیشتر پوست در اثر مصرف سیگار جلوگیری می­ شود.

پیر شدن صورت توسط سیگار

تاثیرات سیگار روی معده ما به شکلی هست:

 معده ما: احتمال بروز  زخم یا سرطان معده در افرادی که سیگار میکشند بیشتر هست. مصرف سیگار باعث تضعیف عضله ­ای می ­شود که انتهای نای (مری) را کنترل می ­کند و به اسید معده اجازه می­ دهد طی فرایندی که تحت عنوان رفلاکس می­ شناسیم در مسیر نادرست به نای برگردد.

سیگار عامل قابل توجهی در بروز سرطان کلیه است و هرچه مصرف سیگار بیشتر باشد، خطر ابتلا افزایش می­ یابد. مثلا، تحقیقات نشان می­ دهد اگر روزی 10 نخ سیگار بکشید، احتمال ابتلا به سرطان کلیه نسبت به فردی که سیگار نمی­ کشد یک و نیم برابر خواهد شد. اگر روزی 20 نخ یا بیشتر سیگار بکشید، این رقم به دو برابر خواهد رسید.

تاثیر سیگار روی ریه های ما چگونه هست:

 ریه ما :مصرف سیگار تاثیر شدیدی برروی ریه ها دارد. سرفه، سرماخوردگی، خس­خس و آسم تازه شروع ماجراست. سیگار می ­تواند منجر به بیماری­ های مرگبار نظیر ذات­ الریه، آمفیزم و سرطان ریه شود. 84% از آمار تلفات در اثر سرطان ریه و 83% آمار فوت ناشی از بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) در افراد سیگاری اتفاق می ­افتد. به مجموعه ­ای از بیماری ­های ریوی مانند برونشیت مزمن و آمفیزم COPD می­گویند که بیماری شدید و تضعیف­ کننده است. افراد مبتلا به COPD در امر تنفس دچار مشکل می­ شوند. علت اصلی بروز مشکل تنفسی باریک شدن مجرای هوا و تخریب بافت ریه است. ازجمله علائم شایع COPD می­توان به تنگی نفس هنگام فعالیت، سرفه­ ی مداوم همراه با خلط و عفونت ­های مکرر قفسه­ ی سینه اشاره کرد.

اگرچه علائم اولیه ­ی COPD اغلب به اشتباه سرفه­های عادی فرد سیگاری تلقی می­ شود، اگر فرد به مصرف سیگار ادامه دهد و شرایط بدتر شود، کیفیت زندگی وی به ­شدت دستخوش تغییر خواهد شد. می­توان سرعت پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت و ترک سیگار موثرترین و بهترین روش است

نا سالم بودن ریه انسان به دلیل کشیدن سیگار

تاثیر سیگار بر روی مغز ما چگونه هست:

احتمال ابتلا به سکته در افرادی که سیگار میکشند بیشتر از کسانی است که سیگار نمی ­کشند.

درواقع، مصرف سیگار خطر بروز سکته را، که منجر به آسیب مغزی یا مرگ می­شود، تا حداقل 50% افزایش می ­دهد. با مصرف سیگار احتمال مرگ در اثر سکته را دوبرابر می­ کنید.

یکی از راه ­های افزایش خطر سکته در اثر مصرف سیگار این است که سیگار احتمال ابتلا به آنوریسم مغزی را بالا می­برد. به برآمدگی عروق خون در اثر ضعیف شدن جداره­ی عروق، آنوریسم می­گویند. اگر آنوریسم پاره شود یا بترکد، منجر به بروز بیماری جدی به نام خونریزی ساب­آراکنوئید می­ شود که نوعی سکته است و می­تواند آسیب شدید مغزی یا مرگ را به دنبال داشته باشد.

خبر خوب این است که ظرف دو سال بعد از ترک سیگار، خطر سکته به نصف فرد سیگاری می­رسد و ظرف پنج سال خطر ابتلا به سکته مانند فرد غیر سیگاری خواهد بود.

سیگار مارلرو

تاثیر سیگار روی استخوان های ما چگونه هست:

مصرف سیگار باعث تضعیف و شکننده شدن استخوان­ ها می­شود. به خصوص زنان باید در این مورد مواظب باشند چون بیشتر از افراد سیگاری در معرض شکنندگی (پوکی) استخوان قرار می­ گیرند.

تاثیرات سیگار برروی دهان و حلق ما چگونه هست:

سیگار باعث ایجاد مشکلاتی مانند بوی بد دهان و خراب شدن دندان­ها می­شود و بیماری لثه، آسیب چشایی و برفک دهان را به دنبال دارد.

جدی­ترین آسیب سیگار به حلق و دهان افزایش خطر ابتلا به سرطان لب، زبان، حلق، حنجره و نای (مری) است. بیش از 93% از سرطان­های اوروفارینژیال (سرطان حلقی-دهانی) در اثر مصرف سیگار رخ می ­دهد.

خبر خوب این است که با ترک مصرف تنباکو، حتی بعد از چند سال مصرف، خطر ابتلا به سرطان سر و گردن تا حد زیادی کم میشود. بعد از گذشت 20 سال از ترک سیگار، خطر سرطان سر و گردن مانند فرد غیر سیگاری خواهد بود.

آیا سیگار روی بارداری و تولید مثل هم تاثیری دارد؟

مصرف سیگار در زنان باعث کاهش باروری می­ شود. براساس یک تحقیق، احتمال این­که باروری زنان سیگاری بیشتر از یک سال طول بکشد سه برابر بیشتر از زنانی است که سیگار مصرف نمیکنند.

این تحقیق تخمین زد که باروری در زنانی که سیگار میکشند نسبت به زنانی که سیگار نمیکشند72% است. مصرف سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه­ ی رحم را هم افزایش می­ دهد. توان مقابله با ویروس پاپیلوم انسانی در فرد سیگاری کم­تر است که ممکن است منجر به سرطان شود. مصرف سیگار حین بارداری عواقبی نظیر سقط جنین، زایمان زودهنگام، زایمان جنین مرده و بیماری را به همراه دارد و خطر فوت را تا حداقل 25% بالا می ­برد.

تاثیرات سیگار در مردان:

از آن­جایی که مصرف سیگار به عروقی که کار خون رسانی به آلت تناسلی را انجام می ­دهند آسیب می­زند، باعث بروز ناتوانی جنسی در مردان می­شود. همچنین به اسپرم آسیب وارد می­کند، تعداد اسپرم هارا کم میکند و باعث بروز سرطان بیضه می­ شود. حدود 120 هزار مرد در بریتانیا در دهه­ ی دوم و سوم زندگی در اثر مصرف سیگار دچار ناتوانی جنسی هستند و تعداد اسپرم در مردان سیگاری کم­تر از کسانی است که سیگار نمی­کشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top