عوارض مصرف تنباکو های میوه ای چقدر هست؟

عوارض مصرف تنباکو های میوه ای

در این مقاله قصد داریم به شما درباره عوارض مصرف تنباکو های میوه ای بگوییم در ادامه همراه ما باشید.

عوارض تنباکو میوه ای:

اشاره به مصرف قليان در بين جوانان که در حال حاضر به يک معضل پنهان اجتماعي تبديل شده است.

رييس مرکز بهداشت کاشمر با اشاره به مصرف قليان در میان جوانان که در حال حاضر به يک معضل پنهان اجتماعي تبديل شده است، گفت: متاسفانه مصرف قليان هنوز چهره منفوري به خود نگرفته و اغلب آن را بي ضرر و غير قابل اعتياد يا کم ضررتر از مصرف سيگار قلمداد مي‌کنند.

وي با بيان اينکه آب موجود در قليان نه تنها خاصيت تصفيه کنندگي و محافظتي در مقابل دود ناشي از سوختن تنباکو ندارد بلکه به دليل افزايش رطوبت باعث افزايش ميزان جذب ريوي آن نيز مي شود، خاطر نشان كرد: مواد سمي قليان نه تنها کمتر از سيگار نيست بلکه بعضي مواد خطرناک از جمله قير يا دوده”سرطان زا” منوکسيد کربن “آلاينده” و نيکوتين ” ايجاد کننده وابستگي ” موجود در دوده آن از سيگار بيشتر است.

او گفت: با مصرف قليان بيش از 600 ماده سمي و مهلک وارد ريه مصرف کننده و اطرافيان مي‌شود.

او با بيان اينکه در صنعت تنباکو مرغوب‌ترين آن در اختيار کارخانه هاي سيگارسازي قرار مي گيرد و تفاله هاي تنباکو جهت قليان مورد استفاده قرار مي گيرد، گفت: مقدار تنباکوي مصرفي در يک وعده قليان کشيدن معادل مصرف 20 تا 50 نخ سيگار هست و به همين دليل با افزايش سطح نيکوتين خون مصرف کننده به ظاهر تفنني براي رفع نياز خود به روش سهل تری که همان مصرف سيگار است، روی می آورد.

وي با اشاره به اينکه اعتياد در قليان کشي با روي آوردن به استعمال سيگار و اعتياد به مصرف سيگار نمايان مي شود، خاط نشان كرد: در قليان نامرغوب بودن تنباکو، درجه حرارت بالا، توليد گاز مونوکسيدکربن ناشي از سوختن ناقص زغال آتشدان، مکش‌هاي ريوي عميق و رطوبت حاصل از آب باعث بروز بيماري‌هاي ريوي، سرطانهاي مختلف از جمله سرطان لب ، ريه ، معده و مثانه مي‌شود.

رييس مرکز بهداشت کاشمر:

تنباکوهایی که طمع  ميوه ای دارند، عطري و اسانس دار نه تنها بي ضرر نيستند، بلکه عوارضي به مراتب بيشتري نسبت به تنباکوي ساده دارند زيرا مواد آروماتيک موجود در آنها بر اثر حرارت زياد خاصيت سرطان‌زايي و سمي فوق‌العاده پيدا مي‌کنند.

عوارض تنباکو میوه ای

دکتر قائمي يادآور شد:

مزه و طعم مناسب و سهولت مصرف اين گونه تنباکوها نسبت به تنباکوهاي معمولي موجب گرايش نوجوانان و جوانان به مصرف و ايجاد وابستگي به آنها خواهد شد.

وي با اعلام اين که مصرف قليان به صورت مشترک خطر انتقال بيماري‌هاي عفوني را نيز در پي خواهد داشت، گفت: مصرف قليان در اماکن سربسته عوارض آن را دوچندان خواهد کرد و سلامت اطرافيان به ويژه کودکان را در معرض خطر جدي قرار خواهد داد.

وي همچنين در خصوص اثرات ناشي از مصرف سيگار گفت: امروزه سيگار به عنوان يکي از علل اصلي بيماري هاي تنفسي، قلبي، عروقي و… به عنوان شايع ترين عوامل قابل پيشگيري مرگ و مير توجه اکثر مراکز علمي قرار دارد.

رئيس مرکز بهداشت کاشمر:

با اشاره به اينکه مرگ و مير ناشي از دخانيات از سه ميليون نفر در حال حاضر به حدود 10 ميليون نفر خواهد رسيد، افزود: 70 درصد آنان در کشورهاي در حال توسعه است.

وي با اشاره به اين که در کشور ما ساليانه 200 ميليون دلار براي تامین اين نياز کاذب از بين مي‌رود، گفت: سيگار در حال حاضر مسوول 12.5 درصد کل مرگ ها، 30 درصد مرگ ناشي از سرطان، 90 درصد سرطان ريه، 40 درصد ساير سرطانها، 50 درصد بيماری های قلبی و 75 درصد بيماری های ريوی هست.

او با اعلام اين که مضرات قليان به مراتب بيشتر از سيگار است، افزود: با هر پک به سيگار 9 سی سی دود وارد حفره دهان می شود اما در حالی که با هر پک قليان 45 سی سی دود وارد حفره دهان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top