تنباکو میوه ای

تنباکو میوه ای

تنباکوی میوه ای یکی از پرطرفدارترین محصولات دخانیات است. این تنباکو در میان تمام گروه های سنی، جوانان و خانم ها بسیار محبوب است. تنباکوی میوه ای و معسل متداول ترین نوع تنباکو قلیان در جهان است.

تنباکوهای میوه‌ای برای اولین بار توسط کشورهای عربی تولید شد و سپس در بین بقیه کشورهای مصرف‌کننده‌ قلیان گسترش یافت. در ساخت این تنباکو از مواد شیمیایی، اسانس و گلسیرین و تنباکوهای کپک زده مانده در انبارها استفاده می‌شود. دارای طعم‌های تلخ، شیرین، سبک و سنگین بوده و اسانس‌های متنوعی برای تمام سلیقه‌ها دارد.

تنباکو میوه ای

 

کارخانه های زیادی در سراسر دنیا تنباکوی میوه ای و معسل تولید می کنند. برند ها و طعم های مختلفی از آن در بازار به چشم می خورد.

برندهای شاخص تنباکو

تروی

الفاخر

الشرق

الواحه

الاسد

 

فرایند ساخت تنباکو میوه ای

با توجه به اینکه تنباکو اصلی ترین ماده تشکیل دهنده می باشد می بایست از مرغوب ترین برگ خشک شده آن در فرآیند ساخت تنباکو میوه ای استفاده نمود. در ابتدای کار تنباکو را طی فرآیندی خرد کرده و سپس شستشو و خشک می نماییم. در گام بعدی باید روغن گلیسیرین مرغوب را به میزان لازم با تنباکو ترکیب نمود. نکته مهم در این مرحله میزان استراحت و نفوذ گلیسیرین در تنباکو است که باعث ایجاد بافتی نرم در تنباکو و بالا رفتن مرغوبیت و کیفیت آن می گردد. در گام پایانی افزودن اسانس و طعم های مختلف به تنباکو می باشد.

تنباکو میوه ای

 

تشخیص تنباکو میوه ای باکیفیت

شیره ی تنباکو میوه ای نباید بیش از حد کم یا زیاد باشد. اگر شیره تنباکو میوه ای زیاد باشد ممکن است گلو را بزند و احساس ناخوشایندی ایجاد کند. نباید طعم شیره تنباکو  در دهان حس شود. اگر شیره تنباکو میوه ای کم باشد یا طعم قلیان خشک باشد باز هم باعث ایجاد احساس ناخوشایند می شود.

 

تنباکویی که مصرف می کنید باید تازه باشد. ماندگی و خراب شدن تنباکو میوه ای نیز باعث ایجاد احساس ناخوشایند هنگام قلیان کشیدن می شود. بنابراین از تنباکوی کهنه و یا تنباکویی که در محیط گرم نگهداری شده است، استفاده نکنید.

 

تنباکو میوه ای باید تازه باشد، پس یا به اندازه مصرف خود تنباکو  تهیه کنید یا از آن به درستی نگهداری کنید. بهتر است تنباکو میوه ای در ظروف دربسته یا کیسه های زیپ لاک نگهداری شود تا طعم آن از بین نرود.

 

تاریخ انقضای تنباکو میوه ای

تنباکو میوه ای یکی از محصولات دخانیاتی محبوب می باشد. هربسته تنباکو  ممکن است چندین مرتبه قلیان کشیدن را تأمین کند. سوالی که برای مصرف کنندگان تنباکو میوه ای پیش می آید این است که آیا تنباکو میوه ای منقضی می شود یا خیر؟

 

تنباکو میوه ای هم مانند سایرمواد مصرفی شما دارای تاریخ انقضا می باشد. تنباکو ای که برای قلیان استفاده می کنید باید تازه باشد.

 

هنگام خریداری تنباکوی میوه ای باید به تاریخ مصرف و انقضای آن دقت نمود. به طور کلی، تنباکوی میوه ای بیش از 2سال از زمان تولید خود می تواند دوام بیاورد. تنباکوی میوه ای پس از باز شدن بسته بندی، حداقل 6 ماه تازه باقی می ماند. البته تازه ماندن تنباکو  مشروط به نگهداری مناسب از آن می باشد.

 

اگر تنباکوی میوه ای شما خشک نشده باشد یا اثراتی از کپک زدن در آن مشاهده نشود تا یک سال می توان آن را مصرف نمود.

 

احتمال منقضی شدن تنباکوی سنتی از تنباکوی میوه ای بیشتر است.  اگر در ترکیب تنباکو مواد نگهدارنده و گلیسیرین وجود نداشته باشد این محصول زودتر خراب می شود. گلیسیرین یک ماده نگهدارنده خوب است که در ترکیب تنباکوی میوه ای استفاده می شود.

 

معمولاً در ترکیب تنباکوی میوه ای و معسل از اسید سیتریک نیز استفاده می شود تا به حفظ بیشتر آن کمک شود. کپک ها در محیط مرطوب به خوبی رشد می کنند و این مسئله ماندگاری تنباکو را تهدید می کند. اسانس ها و طعم دهنده های استفاده شده در تنباکوی میوه ای نیز ممکن است با گذشت زمان تضعیف شوند.

تنباکو میوه ای

 

نگهداری تنباکو میوه ای

نگهداری نامناسب از تنباکو می تواند باعث می شود که  زودتر خراب شود. تنباکوی میوه ای اگر در معرض نور، گرما و هوا قرار بگیرد به سرعت خراب خواهد شد. پس تنباکو باید در ظروف دربسته و مناسب نگهداری شود. نگهداری تنباکو میوه ای در ظرف مهروموم شده، در دمای اتاق و به دور از نور بر ماندگاری این محصول می افزاید. تنباکو اگر به خوبی نگهداری نشود، با گذشت زمان اسانس ها و طعم های آن از بین می رود.

 

پس از مصرف تنباکوهای میوه‌ای یک سری آثار فوری در بدن ظاهر می شود. احساس سبکی در سر، کم آب شدن بدن، حالت تهوع، سرفه و استفراغ جز آثار فوری برخی از تنباکو‌های میوه‌ای هستند و آثار بلند مدت آن شامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های ریه، معده، مری، دهان، کبد، افزایش مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی و پیری زودرس پوست می‌باشد.‌

 

ویژگی های تنباکوی تقلبی

بسیاری از افراد سودجو از مواد آلوده و غیر بهداشتی همچون خاک اره، پوشال، توتون فاسد و مدفوع حیوانات اقدام به تولید و عرضه ی تنباکو در جامعه می کنند. که منجر به وارد شدن آسیب های جدی به مصرف کنندگان خواهد شد.

تنباکوی تقلبی

 

ویژگی های تنباکوی اصلی

تنباکویی که دارای عطر و دود خوب و گیرایی بالایی باشد در دسته ی بهترین تنباکو برای قلیان به حساب می آید. در زمان خرید تنباکو حتما توجه داشته باشید که از مراکز معتبر و برند های شناخته شده اقدام به خرید نمایید، تنباکوی اصلی باید تمامی مجوز های مربوطه را از مرکز دخانیات ایران دریافت کرده باشد، همچنین بر روی بسته بندی تنباکوی اصلی تاریخ تولید، تاریخ انقضا و علامت استاندارد درج شده است.

 

تنباکوی اصلی از بهترین و با کیفیت ترین برگ های توتون به همراه گلیسیرین و اسانس های مرغوب تولید می شود. تنباکوی مرغوب و با کیفیت باید چسبنده و نمناک باشد.

تنباکو اصلی

 

برای نحوه تشخیص اصل یا تقلبی بودن تنباکو توجه به قیمت تنباکو قلیان یکی دیگر از فاکتور های شناسایی تنباکوی اصلی از تقلبی می باشد، هر ساله قیمت های مصوبی برای فروش تنباکو تعیین میشود که فروشندگان موظف به فروش تنباکو با همان قیمت مصوب میباشند در صورتی که تنباکوی خریداری شده با قیمت های مصوب مغایرت داشته باشد احتمالا اصل نبوده و امکان دارد تنباکوی خریداری شده تقلبی باشد.

 

باید در تشخیص تنباکوی میوه ای باکیفیت بسیار توجه نمود زیرا برند های متفرقه ی زیادی این نوع تنباکو را با مواد اولیه بی کیفیت تولید می نمایند. تنباکوهای میوه ای تقلبی و بی کیفیت از مواد اولیه و اسانس های شیمیایی تأیید نشده ساخته می شود و ممکن است حالت تهوع و سردرد ایجاد کند. پس همیشه سعی کنید از مارک های معتبر و شناخته شده تنباکو  تهیه کنید.

 

توصیه آخر این است که تنباکوی میوه ای در حجم زیاد خریداری نشود و فقط به اندازه مصرفی کوتاه مدت تهیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top