مضرات دخانیات و تاثیر آن بر سلامتی

مضرات دخانیات

کشیدن تنباکو برای سلامتی بسیار مضر است. به هیچ عنوان نمی‌توان این ماده را دود کرد و سالم ماند. فرقی نمی‌کند که پیپ می‌کشید یا قلیان یا سیگار؛ در هر حال تنباکو دشمن درجه یک شماست.

سیگار حاوی ۶۰۰ نوع ماده‌ی مختلف است. بسیاری از این مواد در سیگار برگ و قلیان هم پیدا می‌شوند. وقتی این ۶۰۰ ماده‌ی موجود در سیگار را آتش می‌زنید، بیش از ۷۰۰۰ ماده‌ی شیمیایی تولید می‌شود. بسیاری از این مواد سمی هستند و تقریبا ۶۹ مورد از آنها نیز باعث بروز سرطان می‌شوند.

 

اصلی ترین و مهم ترین اندامی که در معرض خطر استعمال سیگار است شش ها و ریه ها هستند.شخصی سیگار میکشد علاوه بر کشیدن خود سیگار موادی شیمیایی همراه با سیگار وارد ریه هایش میشوند که این مواد تاثیرات بدی روی ریه ها و شش ها می گذارند.

قلب نیز همانند ریه ها از مهم ترین قسمت های بدن است که در معرض استعمال سیگار ضرر های زیادی متحمل می شود که گاهی اوقات باعث بیماری هایی می شود. سیگار کشیدن روی تمام سیستم گردش خون تاثیر منفی دارد و موجب عوارضی چون بیماری های قلبی و عروقی و سکته می شود.

 

مضرات قلیان در مقایسه با سیگار

  • 2 تا 3 برابر نیکوتین بیشتری دارد
  • حدود 10 برابر مونوکسید کربن بیشتری دارد

دود سیگار همواره از دود قلیان زیان آور تر می باشد. روش تولید دود در قلیان با سیگار فرق میکند : از سوختن تنباکو که در سیگار وجود دارد دود سیگار ساخته میشود ، اما دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که روی کاسه قلیان قرار دارد و روی آن دغال وجود دارد به دست می آید . مواد خارج شده از هر دو که در نهایت دود است به یک شکل میباشد که حاوی مواد سمی و سرطان زا است و برای سلامتی بسیار مضر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top