پیپ

پیپ چیست

پیپ وسیله ای است مخصوص که برای کشیدن تنباکو ساخته شده است. که شامل یک کاسه حفره دار برای قراردادن تنباکو و یک دستگیره چوبی نازک که درانتها به یک دهان گیر پلاستیکی ختم میشود می باشد . پیپها در محدوده وسیعی از ماشین ساز خیلی ساده تا  دست ساز و با ارزش هنری و گران قیمت کلکسیونرها  ساخته میشوند.

پیپ

جنس پیپ

قسمت بدنه و کاسه معمولا از جنس چوب بریار ؛ مرشام ؛ چوب ذرت ( کورن ) و حتی سفالی میباشد و در ساخت این وسیله کمتر از چوب های متراکم آلبالو ؛ زیتون ؛ چوب افرا ؛ چوب کهور و بلوط استفاده می شود. آهن و شیشه از مواد غیر متداول  هستند.

جنس پیپ

 

دسته پیپ باید یک مجرای بلند با قطر مناسب داشته باشد تا دود تنباکو بصورت مناسب از آن گذر کند . همچنین مجرای پیپها با قطرهای مختلفی  بصورت بدون فیلتر و یا فیلتردار ساخته میشوند .

 

قسمت دهانگیر  معمولا از مواد قالب پذیر نظیر کائوچو و یا پلاستیک نرم ساخته میشود .

 

در پیپ های گران قیمت دهانگیر از جنس کهربا و یا سنگ های جواهر ساخته میشود .

پیپ گران

 

بریار

اکثر پیپ هایی که امروزه فروخته می شوند از  دست ساز گرفته تا ماشین ساخت از چوب بریار که چوب مناسبی برای ساخت پیپ می باشد ساخته می شود .از دلایل استفاده از این چوب می توان به مقاومت خوب آن در برابر آتش و توانایی بالای آن در جذب رطوبت نام برد.

 

مرشام

مرشام (سیلیکات هیدرات منیزیم) است :یک ماده ی معدنی که عموما در ترکیه یافت می شود .خاصیتی که این سنگ دارد این است که می توان حکاکی های بسیار ظریف و نقش های فیگوراتیوی روی آن انجام داد .

در قدیم در کشور انگلستان پیپ های مرشام در بین کلکسیونر ها قیمت گذاری و خرید و فروش می شد و به عنوان کالایی لوکس شناخته می شد.

 

سرامیک

پیپ های سرامیکی اغلب بدلیل اینکه قبه ی آن زیاد داغ می شود استفاده از آن برای پیپ کش های ماهر سخت و دردسر ساز است ولی یک مدل سرامیکی خوب یک دود خالص و بدون طعم اضافه را در زمان کشیدن ارائه می دهد.

 

ذرت

دسته ی دیگری از پیپ ها با چوب ذرت ساخته می شوند که هم از لحاظ قیمت ارزان و به صرفه بوده و هم کارایی خوبی دارند اما فاقد ظاهر جذابی می باشند .

جالب است بدانید که شخصیت های بزرگی همچون مارک تواین , ژنرال داگلاس مک آرتور و نورمن راکول از چهره های معروفی بودند که از این مدل استفاده می کردند.

این مدل امروزه نیز محبوبیت بالای را برخوردار است چون هم ارزان است و هم نیازی به استراحت دادن نیست.

پیپ کش های حرفه ای برای تست توتون های جدید و یا تست توتون های ترکیبی خود یا توتون های عطری خود از این نوع استفاده می کنند تا پیپهای گران قیمت و مورد علاقه خود را خراب و بدطعم نکنند.

 

پیپ های مصنوعی

پیپ های متنوعی از جنس های (گرافیت , رزین , باکلیت , و حتی ترکیب چوب و نایلون و دیگر مواد مصنوعی) در رنگ ها و شکل های مختلف ساخته می شوند که عموما پیپهای حرفه ای و مرغوبی محسوب نمی شوند.

 

پیپ فلزی

فلز یک ماده ی غیررایج برای ساختن پیپ می باشد ولی در کل ناشناخته نیز نیست. رایج ترین مدل پیپ های متال به این صورت است که دسته ی آلومینیومی دارد که خاصییت خنک کنندگی را دارا می باشد و قسمت دهانه ی آن از نوع لاستیک سخت است و قسمت قبه (کاسه) متحرک و قابل جدا شدن است تا بتوان از سر کاسه های متفاوت برای توتون های متفاوت استفاده کرد .از مدل های معروف  فلزی می توان پیپ فالکون را نام برد.

 

استفاده از پیپ

پیپ کشیدن نسبت به سیگار کشیدن نیاز به وسایل و ابزار و تکنیک های ‌خاصی دارد. علاوه بر نیاز به وجود پیپ به کبریت مخصوص و یا فندک مخصوص ,کیف مخصوص و پیپ پاک کن و ابزار پر و خالی کردن نیاز دارد.

کیف پیپ

توتون پیپ

توتون پیپ در شکل ها و اندازه ها و عطر‌های مختلف عرضه می‌شود. بیشتر این توتون‌ها از توتون‌های سیگار ملایم‌تر و درشت‌تر و مطلوب‌تر هستند چون تنباکو‌های خیلی ریز ، مانع جریان هوا شده و  به اصلاح موجب عدم کام گرفتن صحیح از پیپ می‌شوند و همچنین توتون‌های خشک نیز به سرعت می‌سوزند. توتون برای اینکه خشک نشود باید در یک محفظه بسته مثل قوطی فلزی یا شیشه‌ای درب دار نگهداری شود.

توتون پیپ

 

برخی توتون ها به نوار‌های باریک بلند بریده می‌شوند. بعضی توتون ها در یک قالب تخت پرس می‌شوند و سپس قطعه قطعه می‌شوند در روش‌های حرفه‌ای‌تر بسته‌بندی توتون‌های به صورت نوار‌های بلندی دورهم محکم پیچیده می‌شوند و سپس به صورت صفحه صفحه بریده می‌شوند در این روش عطر توتون ماندگاری بیشتر را دار می‌باشد.

 

توتون Flake را بین انگشتان و کف دست می‌مالند تا خرد‌تر شود و به راحتی در پیپ جا بگیرد و بعضی ها هم آن را به قطعات کوچک‌تر می‌برند.

 

به طور کلی دو نوع تنباکو مورد استفاده قرار میگیرد 

 

تنباکوی عطری

مثل چای های عطری به این نوع تنباکو ها موادی افزوده میشود که آنها را خوشبو و خوش طعم کند، در صورتیکه مواد افزودنی طبیعی باشند استفاده از این نوع تنباکو ها مانعی ندارد اما متاسفانه برخی کمپانی های سودجو که توتون تولیدی خود را برای صادرات به کشور های جهان سوم میسازند از اسانس های شیمیایی برای طعم دادن به توتون و از افزودنیهای بسیار خطرناک برای بهتر سوختن توتون استفاده میکنند.

 

تنباکوی سنتی(بدون عطر)

این تنباکو ها مواد افزودنی بسیار کمتری دارند و معمولا بوی آنها برای اطرافیان چندان خوشایند نیست، اما به دلیل نبودن مواد افزودنی برای مطلوب بودن طعم آنها از تنباکوی مرغوب استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top