تنباکوی خوانسار

تنباکوی خوانسار

مردم ایران از دوران قدیم به کشیدن قلیان علاقه زیادی داشتند. وارد هر خانه قدیمی که می‌شدی محال بود یک قلیان نداشته باشند. در دورهمی‌ها، شب نشینی‌ها، مراسم شادی و جشن‌های عروسی، کشیدن قلیان جزء جدایی ناپذیر مراسم بود.‌ در آن زمان هنوز خبری از تنباکوهای میوه‌ای جدید در طعم‌های مختلف نبود و مردم بیشتر از تنباکوی خوانسار استفاده می‌کردند. هم اکنون نیز اکثر افرادی که به صورت حرفه‌ای قلیان می‌کشند، از این تنباکو استفاده می‌کنند.

بهترین و پرطرفدارترین تنباکو در سراسر ایران، تنباکوی خوانسار می‌باشد.

قلیان

 

این گیاه در شهرهای و روستاهای شهر خوانسار و همچنین در مناطقی مانند تیدجان و قودجان کشت می‌شود‌ و از ساقه و برگ آن برای درست کردن تنباکو استفاده می‌کنند. تنباکوی خوانسار به دلیل طعم تلخ و چوب‌های ضخیم و بلندش دارای کیفیت بسیار بالایی می‌باشد.

 

ویژگی‌های تنباکوی خوانسار

تنباکوی خوانسار در واقع همان تنباکوی اصلی است که فاقد اسانس و مواد افزودنی می‌باشد. این تنباکو از برگ‌های پهن و ساقه‌های توتونی ساخته می‌شود که در شهر خوانسار کشت می‌شود. تنباکو خوانسار گیرایی زیادی دارد و بسیار سنگین است. دود تنباکوی خوانسار بر خلاف تنباکوهای میوه‌ای خیلی کم است. برای آماده کردن تنباکو فقط کافیست که تنباکوی چوبی را از فروشگاه‌هایی که لوازم جانبی قلیان را می‌فروشند، تهیه نمایید.

 

تفاوت این تنباکو با انواع دیگر این است که نحوه استفاده آن در قلیان فرق دارد. همانطور که می‌دانید هنگام چاق کردن قلیان و آماده سازی آن برای کشیدن، ابتدا تنباکو را به مقدار لازم در سری قلیان قرار داده و روی آن را با ورق آلومینومی‌ می‌پوشانند. سپس زغال‌های داغ را روی فویل قرار می‌دهند تا حرارت آن به طور غیر مستقیم به تنباکو برسد و باعث سوختن آن و تولید دود شود. اما هنگام استفاده از تنباکو خوانسار دیگر احتیاجی نیست که روی تنباکو ورق آلومینیومی بکشید، زیرا زغال‌های گداخته باید به طور مستقیم روی تنباکو خوانسار قرار بگیرند.‌ باید تاکید کنیم که اگر به تازگی شروع به کشیدن قلیان کرده‌اید، هرگز از تنباکوی خوانسار استفاده نکنید زیرا این تنباکو به دلیل گیرایی بالایی که دارد، ممکن است باعث سردرد و سرگیجه شما شود. برای استفاده از این تنباکو روز قبل باید آن را خیس کنید.

 

نحوه استفاده از تنباکو خوانسار

 

آماده‌سازی به روش خشک

در این روش تنباکو خوانسار را برای چند ثانیه در زیر شیر آب بگیرید و سپس طوری فشار دهید که آب آن به طور کامل گرفته شود. حالا می‌توانید تنباکو را در سری قلیان قرار دهید و با گذاشتن زغال‌های داغ روی آن، شروع به کشیدن قلیان کنید‌.

 

آماده سازی به روش نمدار

تنباکو خوانسار را در روش نمدار باید داخل یک ظرف پر از آب قرار دهید و اجازه بدهید به خوبی خیس شود. تنباکوها باید حدود دوازده ساعت در داخل ظرف آب بمانند تا زهر آن ها به خوبی گرفته شود.

 

آماده سازی  به روش شرابی

روش شرابی آماده سازی تنباکوی خوانسار به این شکل است که ابتدا باید تنباکو را که نمدار شده در داخل سری قلیان قرار دهید و یکی از انگشتان خود را زیر سری بگیرید تا اجازه خروج آب از آن قسمت وجود نداشته باشد. جالا باید کمی آب روی تنباکوها بریزید و در حالی که سری قلیان پر از آب و تنباکو است، به سرعت آن را روی بدنه قلیان قرار دهید. آب داخل سری به داخل کوزه قلیان وارد می‌شود. در پایان زغال گداخته را روی تنباکوی خوانسار قرار داده و شروع به استفاده از قلیان کنید.

خوانسار

مزایا و معایب استفاده از قلیان خوانسار

تنباکوی چوب ( خوانسار ٫ کاشان ٫ … ) از چند سال پیش وجود داشته و در حال حاضر مشتری های خاص خودش را دارد.قلیان چوب دود زیادی ندارد ولی گیرایی خیلی بالا و بسیار سنگین است. برای درست کردن قلیان چوب باید تنباکوی چوب تهیه کنید. تنباکوی چوب رو می توانید از قلیان فروشی ها یا عطاری ها تهیه کنید. تنباکو رو مقداری خیس می کنید و در داخل سری میریزید  البته بدون فویل یا زرورق. تنباکوها رو که ریختیت زغال ها رو باید روی تنباکو بزارید. دقت کنید زغال هاتون و همین طور سریتون باید بزرگ باشند. برای قلیان خوانسار باید تنباکو مدت نصف روز خیس شود. به کسانی که تازه کار هستن توصیه می شود نکشند.

مزایا

  1. جهت تسکین درد مفاصل و بی‌حسی اعضاء جوشانده توتون را به صورت ضماد می‌توان گذاشت.
  2. دود تنباکو ضد عفونی کننده محیط می‌باشد بدین صورت که تنباکو را روی آتش دود کنند.
  3. جهت درمان کفگیرک خاکستر تنباکو را با روغن گل سرخ مخلوط نموده بمالند.
  4. جهت دفع شپش با خیس‌ کرده آب برگ توتون موها را ماساژ دهند.

 

معایب

  1. به خاطر وجود نیکوتین در توتون این گیاه مخدر و سمی می‌باشد.
  2. جهت قطع ترشحات سفید مهبل از جوشانده این گیاه به صورت شستشو می‌توان استفاده کرد.
  3. دود توتون باعث فساد آب دهان می‌گردد.
  4. ضعیف کننده اعصاب است.
  5. یکی از عوامل مهم سرطان است.
  6. فشارخون را بالا می‌برد.
  7. باعث بی‌نظمی تپش قلب می‌گردد.
  8. عامل تنگی‌نفس است.11. جهت زخم‌های تازه خاکستر آن را روی زخم بریزند.
  9. برای زخم‌های جرب و جوش‌های جلدی خاکستر آن را با روغن گل سرخ مخلوط کرده بمالند.
  10. کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند هر روز ویتامین ث بخورند.
  11. کسانی که سیگار مصرف می‌کنند عاملی است که باعث تصلب شرائین می‌شود.
  12. کشیدن توتون باعث ضعف اعصاب و قدرت اراده را کم می‌کند.
  13. اضطراب مغزی بوجود می‌آورد.
  14. باعث کم شدن حافظه می‌گردد.
  15. کشیدن سیگار باعث ضعف قوای جنسی می‌گردد.
  16. پودر توتون یا تنباکو عطسه‌آور است.
  17. هیچ سمی موذی‌تر از سم توتون و سیگار نیست.
  18. کسانی که سیگار می‌کشند دچار سرطان گلو و ریه می‌گردند.
  19. کسانی که سیگار می‌کشند دود آن نمی‌گذارد غدد بزاق مواد نشاسته‌ای را به قند تبدیل کنند و همین عمل باعث ابتلا به زخم معده می‌گردد.
  20. دود سیگار مستقیماً داخل کبد شده و در آن اختلال ایجاد می‌کند.
  21. خانم‌هایی که سیگار می‌کشند عادت ماهانه آن‌ها توأم با درد و نامنظم می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top